Telefon:       0238524764
Mobil:          0723562573
E-mail:

Program de lucru:
Luni-Vineri:  8:00 - 16:00
Sâmbăta:    Închis
Duminica:   Închis
Politică - Termeni și condiții
© 2014 Pro Gaz ® Toate drepturile rezervate
S.C. PRO GAZ S.R.L.
CUI: RO16567207
Nr.ord.Reg.Com: J10/622/2004
Banca: Transilvania Buzău
COD IBAN:
RO19 BTRL 0100 1202 R587 32XX
Autorizație R.A.R.
257/06.12.2004
Manual de utilizare instalații gpl BRC
Stimați clientiți,

    Vă mulțumim pentru încrederea acordată prin alegerea sistemului de alimentare cu GPL BRC secvențial și vă asigurăm că vă vom acorda tot sprijinul în rezolvarea rapidă a oricărei probleme apărute, pe toată durata utilizării produsului.
Vă rugăm să citiți cu atenție această carte înainte de a conduce vehiculul pe gaz. Aceasta conține toate informațiile necesare referitoare la instalația de gpl montată pe vehiculul dumneavoastră și importante recomandări pe care vă rugăm să le respectați.
Suntem siguri că instalația gpl BRC va satisface așteptările dumneavoastră și veți avea parte de un condus plăcut timp de mulți ani, totodată protejând și mediul înconjurător .
Instalația a fost proiectată și realizată special pentru acest tip de autovehicul, folosind cea mai avansată tehnologie existentă în acest domeniu, pentru a putea satisface cele mai înalte standarde de calitate, de confort și siguranța în exploatare. Instalația respectă toate normele  fabricanților  de automobile  păstrând nealterată funcționarea tuturor sistemelor cu care este echipat autovehiculul dumneavoastră (ESP, ASR, ABS, etc.).
Fabricând instalații de gpl pentru industria de automobile de aproape 45 ani, MTM SRL Co, situată în Cherasco (Nordul Italiei) și proprietarul mărcii ”BRC Gas Echipament” este acum unul dintre liderii globali ai acestui sector. Gama  de componente  necesare pentru conversia  oricărui tip  de autovehicul include :rezervoare, reductoare, supape, gpl mixere, injectoare, module de comandă, componente electrice  specifice . Toate respectă riguroasele norme Europene și directivele naționale în vigoare  (67-01,R110,DGM,RNTR 6,etc.)împreună cu regulamentul EEC privind noxele emise (Euro 2,3,4 și Euro 5) și cu standardele EMC. Fiecare produs este rezultatul mltor ani de cercetare, experimentare și dezvoltare, în special sistemele cu injecție secvențială cunoscute ca și „Seguent” . Departamentele de producție sunt caracterizate printr-o automatizare înaltă prin utilaje controlate de computere și roboți industriali.
Nivelul de calitate este susținut de un certificat UNI EN 9001, garantând compatibilitatea totală cu standardele de înaltă calitate. Relațiile de colaborare bine stabilite cu fabricanții de autovehicule europeni și non-europeni sunt dovezi clare asupra calități produselor. BRC Gas Ecguipement face parte dintr-o importantă asociație internațională, jucând un rol vital în cercetarea și dezvoltarea noilor soluții legate de folosirea și standardizarea tehnologiilor bazate pe gaz.
Caraceristicile instalației BRC

Această secțiune descrie locația și caracteristicile principalelor componente ale instalației BRC. Dacă aveți nevoie de informații suplimentare despre ce tip de instalație ar fi compatibilă cu autovehiculul dumneavoastră vă sfătuim să vă consultați montatorul dumneavoastră BRC. MTM SRL Co își rezervă dreptul de a modifica următorele componente fără înștiințare prealabilă.
Rezervorul este cea mai grea și cea mai mare componentă și este instalat în spatele vehiculului, fixat în siguranță de structura acestuia. Sunt două tipuri de rezervoare gpl: cilindrice, montate în spațiul rezervat bagajelor sau în formă de inel / toroidale, amplasate în compartimentul roții de rezervă. În toate cazurile, sunt confecționate din oțel tratat termic și testate la o presiune de 30 bari. Această presiune este cu mult peste limita normală de operare, care se situează undeva  între 2 și 15 bari. Fiecare rezervor  este supus unui test sistematic, garantând astfel respectarea regulilor Ministerului de Transport. Legea permite o umplere de maxim 80% a rezervorului pentru a asigura operarea în siguranță. Este indicat a nu se parca pe timp de vară la expunerea directă a razelor de soare, cu plinul făcut. Temperatura normală de lucru a rezervorului este de la -20 grade la +50 grade.
Rezervorul
Priza de alimentare este amplasată în general în spatele mașinii, fixată în caroserie sau în compartimentul bușonului de benzină. Are încorporată o supapă de sens care împiedică ieșirea gazului. Operațiunea de alimentare se execută prin simpla deșurubare a capacului  prizei și conectarea pistolului de alimentare, uneori fiind necesară folosirea unui adaptor special.
Priza de alimentare
Amplasată pe rezervor, multivalva controlează mai multe funcții: încărcarea pâna la 80% a rezervorului, nivelul, rezerva de gaz, supapa de siguranță, supapa de debit în exces, supapa anti-incediu, supapa de supra-presiune și robinet manual.
Multivalva
Aceasta este un dispozitiv care izolează gazul din conducta de alimentare ce vine de la rezervor spre motor. Conține un filtru de impurități, care trebuie înlocuit periodic. Îndeplinește o funcție importantă de siguranță, izolând gazul în caz de accident chiar dacă motorul este pornit.
Electrovalva GPL
Reductorul
Este un dispozitiv important, amplasat în compartimentul motorului, care permite alimentarea cu gaz, funcționează cu o presiune adecvată, datorită schimbului de căldură cu lichidul de răcire al motorului.
Filtru în stare gazoasă
Acesta are sarcina importantă de a filtra impuritățile din gaz și  de a nu le  permite să pătrundă în injectoare. Este localizat imediat după reductor și trebuie schimbat la intervalele de timp specificate.
Rampa de injectoare
Rampa este elementul pe care sunt montate injectoarele de gaz și care distribuie uniform carburantul gazos la toate injectoarele. Injectoarele sunt instrumente electromecanice care controlează alimentarea cu gaz și distribuirea lui către galeria de admisie, ce funcționează pe baza calculelor și a hărților ECU, folosind semnale de la anumiți senzori specifici ai autovehiculului. Durata medie de utilizare a injectoarelor este de 500.000.000 de cicluri.
Este creierul instalației și are rolul de a îndeplini diferite sarcini, în funcție de tipul instalației: de la simpla comutare gaz-benzină, până la controlarea sofisticată a amestecului, de la diagnoză până la calculul și controlul emisiei de noxe. Toate unitățile ECU au funcția  „Safety-Car”care în caz de oprire accidentală a motorului, chiar și cu contactul pus, închide electovalva pentru a preveni orice scurgere de gaz.
ECU (Unitate electronică de comandă)
Este un buton care permite selectarea celor două moduri de funcționare, folosit pentru comutarea între gaz si benzină. Pentru detalii despre funcționarea și operarea vedeți paragraful „pornirea și comutarea”.
Comutatorul
Alimentarea cu GPL:
Se recomandă să urmați instrucțiunile  și să vă luați toate măsurile de precauție afișate în stațiile de alimentare cu gpl.
În timpul operațiunii de alimentare este necesar să urmați câteva proceduri simple de siguranță :
-opriți motorul
-închideți toate luminile mașinii, echipamentul radio sau telefoanele mobile
-urmați instrucțiunile de alimentare afișate la pompă. Este normal să aibă o mică descărcare de gaz atunci când pistolul de alimentare se deconectează de la priză. Toate operațiunile succesive vor fi efectuate  de către personalul autorizat al stației de alimentare. Vă amintim că în aceste locuri fumatul este interzis.
Instrucțiuni de folosire
Pornirea și comutarea pentru vehicule cu instalație „Sequent”. Butonul de comutare are două poziții, permițând operarea automată pa gaz și operarea impusă pe benzină.
A. Funcționarea pe benzină
Cu butonul comutat pe benzină, se aprinde ledul roșu (poziționat în partea de sus a comutatatorului) și vehiculul funcționează pe benzină. În această fază alimentarea cu gaz este oprită și vehiculul funcționează pe benzină. În această fază alimentarea cu gaz este oprită și vehiculul va funcționa ca și când nici nu ar avea instalația de gaz.
B. Funcționarea pe gaz
Cu butonul comutat pe gaz vehiculul pornește pe benzină  (ledul se aprinde roșu ) apoi în mod automat, trece pe gaz (ledul se aprinde verde) atunci când o anumită temperatură a motorului este atinsă. Dacă, în timpul pornirii vehiculului, temperatura apei este sub valoarea programată, comutarea pe gaz va fi amânată. Se recomandă folosirea în acest mod a autovehiculului pentru a permite funcționarea corectă a instalației.
C. Comutarea automată gaz-benzină
Sistemul „Sequent” realizat de BRC este capabil să detecteze când motorul rămâne fără gaz sau când presiunea de alimentare a gazului este mică. În această situație, când butonul este în poziția gaz, șoferul este avertizat sonor că sistemul va trece automat de pe gaz pe benzină. Sistemul este capabil să treacă din nou pe gaz dacă presiunea lui de alimentare crește. Dacă instalația nu are destulă presiune ca să alimenteze motorul, avertizarea sonoră devine repetativă și poate fi oprită doar comutând butonul în poziția benzină. În acest moment este necesar să realimentați cu gaz.
Indicatorul nivel gaz
Butonul de comutare are un indicator de nivel format dintr-un rând de leduri. Este prevăzut cu 4 leduri verzi care indică cantitatea de caz din rezervor (4 leduri aprinse din 4 înseamnă rezervor plin, 3 din 4 indică 75% nivel de umplere, 2 din 4 indică 50% nivel de umplere, 1 din 4 indică 25% nivel de umplere). Primul led verde din partea stângă care se aprinde intermitent înseamnă că este pe rezervă. Se recomandă să folosiți întotdeauna kilometrajul secundar al contorului de parcurs al mașinii (pentru a controla și monitoriza distanța parcursă cu cantitatea de gaz aferentă).
Avertisment : Nu lăsați niciodată ca rezervorul de benzină să se golească. Este necesar ca întotdeauna să păstrați o cantitate de benzină în rezervor de ¼ sau ½  din capacitatea rezervorului și să schimbați benzina periodic.
Atenție: Vehiculele cu computer de bord
La anumite autovehicule în timpul funcționării cu GPL nu trebuie luate în considerație indicațiile de autonomie și consum furnizate de computerul de bord și de indicatorul de nivel benzină. Nivelul efectiv de benzină este vizibil doar la pornirea motorului. După comutarea pe gaz va fi o scădere aparentă a nivelului de benzină, proporțională cu kilometrii parcurși. După ce ați oprit motorul și după ce au trecut circa 3 minute, la pornirea motorului veți putea citi din nou nivelul real de benzină. Ex: Peugeot, Citroen, Renault, etc.
Clauze de acordare a garanției
1. Elementele componente ale instalației și autoturismului pe care este montată instalația, au datele de identificare identice cu cele menționate în prezentul Certificat de Garanție și în Declarația de Conformitate emise de atelierul autorizat pentru efectuarea montajului.
2. Montarea instalației pe autoturism, operațiunile de reglaj, reviziile periodice obligatorii și reparațiile ulterioare montării au fost efectuate într-un atelier autorizat RAR și agreat BRC.
3. Utilizatorul a folosit numai componente originale și nu a modificat componenta sau amplasamentul inițial al instalației  (improvizații sau alte operațiuni efectuate de persoane neautorizate).
4. Utilizatorul a folosit numai carburant corespunzător, livrat la stațiile de alimentare GPL auto, fiind exclusă folosirea carburanților din alte surse (butelii aragaz, etc.).
5. Elementele instalației reclamate ca având o funcționare necorespinzătoare nu prezintă urme ale unei acțiuni mecanice, chimice sau termice violente, șocuri electrice, deteriorarea etichetei, desigilarea componentelor, cauzate de manieră de conducere inadecvată, tamponări, de folosirea de baterii sau surse de energie neagreate de producător, de utilizarea pieselor de schimb neoriginale, de acțiunea deliberată a altei  persoane (acte de vandalism, acizi, foc, vopsea, etc.) de cauze naturale (radiație solară directă, ploaie, zăpada, descărcări electrice, praf, coroziune, etc.).
6. Clientul are o declarație reală asupra cauzelor producerii defecțiunii, știind că declarația mincinoasă sau incompletă atrage după sine pierderea garanției.
7. Utilizatorul are obligația să prezinte instalația completă, montată pe autoturism, reglarea / demontarea unuia din elementele componente de către persoane neautorizate putând conduce la avarierea gravă a autovehiculului, rănirea persoanelor, dar și la pierderea garanției. În aceste situații Producătorul, Importatorul  și Montatorul nu răspund de pagubele și daunele cauzate.
8. În cazul în care se reclamă funcționarea necorespunzătoare a instalației, utilizatorul are obligația să se adreseze atelierului autorizat care a efectuat montajul instalației pe autovehicul și să prezinte pentru constatare :
-autovehiculul în stare bună de funcționare pe benzină, având montată instalația cu sigiliile inițiale.
-talonul cu Inspecția Tehnică Periodică valabilă.
-certificatul de garanție.
-declarația de conformitate.
-factura și chitanța cu care a achitat contravoloarea instalației și a manoperei de montaj.
Documentele solicitatate vor fi prezentate în original, lipsa acestora conducând  la pierderea garanției, exonerarea Producătorului, Importatorului și Montatorului de răspunderea asumată. Importatorul, în baza relației comerciale stabilite cu Producătorul echipamentului, răspunde exclusiv pentru defectele de fabricație ale produselor sale. Montatorul răspunde de pagubele cauzate de neconformitatea montajului, reglajelor inițiale sau ulterioare precum și de calitatea lucrărilor de revizie, întreținere și reparație efectuate la cererea clientului.
Garanția nu acoperă:
-contravaloarea operațiunilor periodice de revizie, întreținere, service și reglaj precum și orice alte elemente considerate ca fiind articole consumabile (elemente de cauciuc, sigurante fuzibile, filtre, set revizie reductor, set revizie rampa injectoare etc.; recomandăm înlocuirea tuturor furtunurilor odată la 4 (patru) ani (HG 449/2003 cu modioficările ulterioare).
-producătorul, importatorul, Dealerul și Unitatea montatoare nu asigură deplasarea autovehiculului în vederea efectuării, constatării, reparării și nu achită contavaloarea acestei deplasări de la / la sediul indicat pentru constatare / reparare.
-pierderile materiale generate de neutilizarea vehiculului în timpul garanției.
-cheltuielile efectuate pentru refacerea stării de funcționare generate de nerespectarea instrucțiunilor de utilizare, întreținere  improprie sau de utilizarea produsului dincolo de limitele  impuse.
-costurile aferente manoperei de înlocuire a componentelor BRC, chiar și în perioada de garanție, dacă operațiunile sunt efectuate în alt service decât cel în care s-a făcut montajul instalației.
ATENȚIE !
Utilizatorul are obligația să solicite înscrierea completă în prezentul Certificat de Garanție datele de identificare a autoturismului, a instalației, atelierul montator autorizat și să verifice corectitudinea acestora.
Conform HOTĂRÂRII GUVERNULUI NR. 449/2003 privind obligațiile ce revin agenților economici persoane fizice sau juridice în comercializarea produselor de folosință îndelungată destinate consumatorilor și ORDONANȚEI NR. 21/1992 privind protecția consumatorilor, modificată și completată, clientul a fost anunțat și și-a dat acceptul cu privire la condițiile de acordare a garanției.
Informații utile
Autonomie
Folosind un carburant ca GPL, autonomia este foarte variabilă, apoi depinde nu doar de condițiile, stilul de condus și întreținerea  vehiculului dar și de compoziția gazului care poate varia de la plin la plin și de la anotimp la anotimp.
Mentenanța componentelor GPL
Întreținerea periodică este esențială pentru menținerea instalației GPL în condiții perfecte de funcționare, sigurantă și economie. Revizia periodică a instalației este obligatorie și se va efectua de către un atelier autorizat BRC conform termenilor prevăzute în planul de service, pentru aceasta existând cupoanele cu indicația kilometrilor. Deasemenea și servisarea autovehiculului de către fabricantul originar este necesară.
Înlocuirea rezervorului de GPL
Rezervorul GPL pentru autovehicule trebuie înlocuit la fiecare 10 ( zece ) ani  de la data fabricației.
Operațiunile de demontare, remontare și omologare trebuiesc efectuate de un atelier BRC  autorizat RAR. Dacă rezervorul nu se înlocuiește la timp  riscați sancțiuni prevăzue de lege.
În cazul vopsirii caroseriei  și uscării în cuptor, rezervorul de gaz trebuie demontat și ulterior remontat exclusiv de către un service autorizat R.A.R. și BRC pentru astfel de operațiuni.
Inspecția Tehnică Periodică (I.T.P)
Fiecare autovehicul trebuie supus inspecției tehnice periodice (I.T.P) această operațiune se va efectua la fiecare doi (2) ani.
Pentru autovehicule cu GPL  procedurile sunt aceleași, în plus se verifică valabilitatea rezervorului de gaz și a emisiilor de noxe la funcționarea cu gpl. Înainte de a face verificarea tehnică periodică (I.T.P) trebuie făcută în mod obligatoriu și o verificare a instalației de gaz.
Rețeaua de distribuție GPL
Rețeaua de distribuție înumără în momentul actual circa 2000 de stații GPL și este într-o continuă creștere datorită interesului tot mai mare din partea instituțiilor și a sectorului auto pentru acest carburant ecologic și economic.
Parcarea
În unele țări există restricții de parcare pentru autovehicule cu gpl în anumite zone, precum parcări subterane, clădiri de apartamente, etc.
Adaptor de alimentare
Înainte de a călători într-o țară străină vă sfătuim să verificați dacă priza de alimentare este compatibilă cu pistoalele de alimentare din țara în care călătoriții. Cereți informații complete instalatorului  dumneavoastră sau la reprezentanța BRC.
Prezentarea la RAR, înscrierea instalației în C.I.V.
Conform legislației  în vigoare, după montarea pe autovehicul a instalației de alimentare cu GPL  benificiarul este obligat să se prezinte  la RAR pentru înscrierea acesteia în Cartea de Identitate a Vehiculului. Răspunderea pentru nerespectarea prevederilor legale apare în exclusivitate beneficiarului. Montatorul va garanta calibrarea instalației atât timp cât nu se va interveni în instalație de o persoană neautorizată. Verificați dacă există garanții independente ce pot fi achiziționate de la montator care să accepte funcționarea incorectă a instalației gpl sau a altor componernte ale vehiculului. M.T.M SRL Co, în concordanță cu regulile în viguare, garantează fiecare produs care poartă marca BRC.
Cupon gratuit de revizie
Prima revizie este gratuită și se va efectua dupa primii 1000-1500 km de către atelierul BRC care a executat montajul instalației gpl.
Revizie programată
Reviziile periodice obligatorii sunt contracost și se bazează pe km parcurși de la montaj conform planului de service pentru a asigura buna funcționare a autovehiculului. După revizie, montatorul va ștampila cuponul. Efectuând reviziile conform planului de service, vă veți bucura de acordarea garanției în cazul unei defecțiuni.
Alte informații
În cazul executării de reparații la întreținerea caroseriei, care necesită demontarea instalației sau a unor componente, se va apela la un atelier autorizat BRC. Durata medie de utilizare a instalației este de 10 (zece) ani, perioadă în care importatorul și atelierul montator vor asigura clientului, contra cost, piese de schimb și service.
Pornirea și încălzirea motorului
Deplasările scurte și cu porniri frecvente ale motorului rece nu permit acestuia să ajungă la temperatura optimă de funcționare . De aici rezultă o creștere semnificativă atât a consumului cât și a poluării.
Când rulați cu motorul rece este bine să :
- demarați încet, turând motorul mediu fără a brusca accelerația
- nu cereți prestații maxime până când temperatura motorului nu ajunge la 50-60 grade C
Oprirea motorului
Înainte de a opri motorul eliberați pedala de accelerație și așteptați ca motorul să revină la relanti.
Nota : După un drum dificil (ex:munte),înainte de a opri motorul este recomandat sa-l lăsați să „respire” lăsându-l să meargă la relanti, astfel încât temperatura motorului să scadă.
Anvelope
Anvelopele cu presiune prea mică măresc consumul și emisiile de noxe. Vă aducem aminte că în aceste condiții uzura anvelopelor este mult mai rapidă și este afectat comportamentul mșinii.
Modificări ale autovehiculului
Producătorul, importatorul și montatorul nu sunt răspunzători pentru funcționarea autovehiculului cu alte hărți sau softuri (tuning). În cazul sistemelor SDI se interzice modificarea hărții / softului de fabrică, în caz contrar va rezulta nefuncționarea sau funcționarea incorectă a instalației  GPL. În cazul autovehiculelor  cu instalație GPL secvențială utilizatorul poate să facă modificări ale hărții de fabrică pe propriul risc, înainte de a monta instalația GPL, iar în momentul montajului să aducă la cunoștință montatorului că harta a fost modificată. Dacă se dorește modificarea hărții după montarea instalației GPL pentru a vedea dacă se păstrează compatibilitatea cu instalația GPL. În cazul în care puterea autovehiculului a cărui hărți a fost  modificată pot fi necesare modificări ale instalației GPL. 
Portbagaj, suporți schiuri
Folosirea portbagajului / suporților de schiuri deasupra mașinii mărește consumul și scade aerodinamica vehiculului.
Viteza maximă
Consumul de carburant crește exponențial odată cu viteza, trecând de la viteza de 90 km/h la 120 km/h consumul crește cu circa 30%.
Consumatori electrici
Folosiți dispozitivile electrice doar pentru timpul necesar, consumul de curent mărește consumul de carburant.
Climatizator
Funcționarea aparatului de climatizare influențează  direct motorul, mărind consumul.
Stilul de condus
Propriul stil de condus influențează în mod direct consumul de carburant și emisiile de noxe. Vă sfătuim:
-să încălziți motorul în mișcare respectând indicațiile precedente
-evitați accelerații în gol cu mașina oprită sau înainte de a opri motorul
-mențineți o viteză constantă, evitând frânări și accelerații (demaraje) bruște.
Performanțele sistemului
Funcționarea corectă a instalațiilor BRC este garantată dacă se folosește GPL conform  cu normativa Europeană „EN589”.
Performanțele (putere, viteza ,demaraj ,consum) sunt puțin inferioare față de funcționarea pe benzină.
Lucrări în compartimentul motor
Toate lucrările în compartimentul motor trebuie efectuate cu atenție deosebită. Faceți lucrările doar într-un atelier autorizat BRC.
Dacă totuși trebuie să interveniți în compartimentul motor este util să știți că vă expuneți riscului de a vă arde, lovi, accidenta și de a provoca incendii. Vă rugăm să respectați atenționările și normele de siguranță generale următoare :
-opriți motorul și scoateți cheia din contact
-trageți frâna de mână și lăsați maneta de viteză în punctul mort (P pt. cutii automate)
-lăsați motorul să se răcescă
-țineți copiii departe de compartimentul motor
-nu vărsați niciodată lichide specifice pe motorul cald. Aceste lichide pot lua foc.
-evitați scurtcircuitele la instalațiile electrice, în mod deosebit la baterie
-nu puneți niciodată mâna pe dopul de la radiator sau dopul de la vasul de expansiune cât timp motorul este cald. Sistemul de răcire este sub presiune.
-dacă se efectuează probe cu motorul pornit, aveți grijă în plus la piesele în mișcare  (curele, alternator, ventilatoare) și la sistemul de aprindere de înaltă tensiune.
Respectați următoarele atenționări suplimentare  când se execută lucrări la sistemele de alimentare cu carburanți (benzină și GPL) sau la instalația electrică.
-deconectați bateria
-nu fumați
-nu lucrați cu flacăra în apropriere
-țineți la îndemână un extinctor în condiții perfecte.
Pro Gaz
Experți din pasiune
Arie rezervată
Echipamente GPL