Telefon:       0238524764
Mobil:          0723562573
E-mail:

Program de lucru:
Luni-Vineri:  8:00 - 16:00
Sâmbăta:    Închis
Duminica:   Închis
Politică - Termeni și condiții
© 2014 Pro Gaz ® Toate drepturile rezervate
S.C. PRO GAZ S.R.L.
CUI: RO16567207
Nr.ord.Reg.Com: J10/622/2004
Banca: Transilvania Buzău
COD IBAN:
RO19 BTRL 0100 1202 R587 32XX
Autorizație R.A.R.
257/06.12.2004
Manual de utilizare instalații gpl Landi Renzo
Stimați clientiți,

    Vă mulțumim pentru încrederea acordată prin alegerea sistemului de alimentare cu GPL Landi Renzo EVO și vă asigurăm că vă vom acorda tot sprijinul în rezolvarea rapidă a oricărei probleme apărute, pe toată durata utilizării produsului.
Prezentare EVO

Face parte din a treia generație de sisteme de alimentare prin injecție cu GPL realizând injecția de GPL în admisie la momente diferite pentru fiecare cilindru în parte, respectând ordinea și proporția de alimentare dictată de sistemul de injecție benzină. Din acest motiv sistemul se numețte secvențial, dar, fiind pilotat de sistemul de injecție de benzină și copiind exact modul de funcționare al acestuia, se poate spune că alimentarea cu GPL se va face secvențial doar dacă și sistemul de injecție cu benzină este un sistem secvențial. Aceste siteme se justifică să fie utilizate doar pe motoare ce corespund unei clase de poluare severe (EURO 2-EURO 5).
   In afara rampelor de injecție și a unitații electronice de control, în ceea ce privește compartimentul motor, LANDI RENZO ONE-EVO mai cuprinde un regulator de presiune, un filtru de fază gazoasă și un senzor de presiune și temperatură a gazului.
   Pentru gestionarea corectă a amestecului de combustibil, sistemul monitorizează permanent condițiile de stare ale carburantului GPL, corectând în orice moment durata de injecție a acestuia în funcție de presiunea și temperatura la care se află.
Atenție!  Din punct de vedere al temperaturii carburantului GPL, limitele de funcționare ale sistemului sunt: -20º / +100º C
Carburantul GPL

   GPL este un carburant sigur de utilizat în motorizare ca un carburant care nu necesită aditivi, omniprezenți în benzină ca benzeni sau plumb. GPL este un amestec de hidrocarburi, în principal butan și propan. La temperaturi normale, GPL este lichefiat la o presiune relativ joasă de maxim 8,5 bar.
   Alimentarea motoarelor cu GPL face posibilă reducerea costului carburantului la un nivel considerabil, chiar dacă consumul volumetric (litru/kilogram) este puțin mai mare decât în cazul benzinei, deoarece au greutați și coeficienți calorici diferiți. Sistemul este compatibil cu carburanți GPL care corespund Normei Europene 70/220 EEC (anexa IX). Conținutul de propan trebuie să fie între 30% și 85% din volum.
1. Reductor de presiune
2. Senzor temperatură apă
3. Electrovalvă GPL
4. Filtru GPL
5. Rampă injectoare
6. Conector la galeria de admisie
7. Unitatea electronică de comandă GPL
8. Comutator Gaz / Benzină
9. Priza de alimentare
10. Multivalvă
11. Rezervor
Comutatorul

A - comutatorul de selectare a carburantului: prin apăsare se realizează transferul de la un carburant la altul;
B - indicator verde: aprins permanent indică funcționarea normală pe gaz a motorului;
C - indicatorul galben: aprins permanent indică funcționarea permanentă pe benzină a motorului;
D - indicatorul de nivel al carburantului GPL (4 leduri verzi și 1 led roșu)
Led-ul roșu indică faptul că rezervorul de GPL este aproape gol și motorul funcționează cu rezerva de carburant ( aproximativ 10-15% din capacitate).
E - conector cablaj;
Comutator / indicator Fig. 1
PORNIREA MOTORULUI

Cu sistemul LANDI RENZO - OMEGAZ, motorul va porni întotdeauna pe benzină, motiv pentru care este necesar să respectăm instrucțiunile producatorului în ceea ce privește modul de pornire. Transferul de la benzină la GPL se realizeaza automat imediat ce parametrii care asigură o funcționare corectă a sistemului GPL  ating valorile prestabilite (temperatura lichidului de răcire, turația minimă). Sistemul recunoaște condițiile în care schimbarea se poate efectua în condiții de sigurantă, evitând trecerea și eventualele ezitări ale motorului în situații periculoase.
ATENȚIE!    Dacă se întâmpină probleme în pornirea pe benzină (ex: cantitatea de benzină este insuficientă sau pompa de benzină nu mai funcționează corect, etc.) există posibilitatea pornirii motorului direct pe GPL, urmând instrucțiunile de mai jos:
-puneți contactul electric general în poziția activă;
-selectați starea de funcționare a sistemului doar pe carburant benzină, acționând în acest scop comutatorul astfel încât doar LED-ul ce indică starea de funcționare pe benzină să fie activ.
-din starea de funcționare doar pe benzină, apăsați și mențineti apăsat comutatorul gaz-benzină timp de minim 5 secunde, fără a porni motorul până când indicatorul de funcționare cu gaz ( LED verde ) va rămâne permanent aprins;
-porniți motorul acționând  electromotorul prin rotirea directă a cheii în poziția corespunzătoare.
                     ATENȚIE! În aceste condiții motorul realizează o pornire de urgentă pe gaz, nerecomandată a fi folosită în mod curent ci numai în cazuri deosebite! În cazul în care pornirea pe benzină nu a fost posibilă datorită cantității prea mici a acesteia, există riscul foarte mare ca pompa de benzină să se deterioreze ireversibil! Acest lucru poate duce la defectarea sistemului de alimentare al motorului (arderea siguranței fuzibile a acestuia) și de asemeni la o pană imobilizantă, deoarece funcționarea pe GPL este condiționată de primirea unor semnale corecte de la sistemul de alimentatre cu benzină. În acest caz nu înlocuiți siguranța fuzibilă cu altă siguranță supradimensionată. Pericol de scurt circuit și incendii.
TRANSFERUL ÎNTRE CARBURANȚI

Acționarea comutatorului de schimbare a carburanților este recomandată să se efectueze  înainte de pornire atunci când motorul este oprit (contact electric activ) sau după pornire atunci când vehiculul este în mișcare.
TRANSFERUL DE LA BENZINĂ LA GPL
Prin apăsarea comutatorului (A), motorul va realiza automat transferul la o accelerare  semnificativă . Simultan, indicatorul nivelului de GPL din rezervor (D) va începe să indice, indicatorul (galben) de funcționare pe benzină (C) se va stinge indicatorul (verde) de funcționare pe gaz (B) va înceta să mai lumineze intermitent, rămânând permanent aprins.
TRANSFERUL DE LA GPL LA BENZINĂ
Apăsați comutatorul (A). Schimbul de carburanți se realizează istantaneu, funcționarea pe benzină fiind indicată de indicatorul (galben) de funcționare pe benzină ( C ).
       În cazul în care se epuizează carburantul GPL, sistemul va realiza automat transferul funcționării motorului pe carburantul benzină, avertizând în același timp  utilizatorul prin:
-stingera indicatorului verde (GPL) și aprinderea indicatorului galben (benzină);
-emiterea de semnale sonore intermitente de către comutator.
AUTODIAGNOZA

LANDI RENZO-OMEGAS EVO este prevăzut cu un sistem de autodiagnoză care prin intermediul indicatorului verde ( B - același care indică funcționarea pe gaz) avertizează în cazul apariției unor condiții anormale de funcționare ale sistemului. În eventualitatea producerii unor asemenea anomalii, indicatorul verde va începe să lumineze intermitent în timpul funcționării pe GPL.
În eventualitatea producerii unor erori care pot afecta funcționarea corectă a motorului, unitatea electronică de control a sistemului LANDI RENZO-OMEGAS va comanda transferul automat de la funcționarea pe gaz la funcționarea pe benzină.
Apariția acestor condiții va fi indicată de aprinderea indicatorului galben, de aprinderea intermitentă a indicatorului verde și de semnalul sonor de avertizare emis de comutator.
ATENȚIE! În cazul în care semnalați o avertizare dată de sistemul de autodiagnoză este indicat să contactați o unitate service din rețeaua autorizată pentru o verificare a parametrilor.
Fig.3
Fig.4
Priza de alimentare (A) este fixată pe caroserie în compartimentul bușonului rezervorului de benzină (fig.3). Pentru alimentarea cu GPL se folosește un adaptor (fig.4) prezent în lotul de echipare inițială care se cuplează prin înfiletarea cuplei (B) în priza de alimentare. Forța de strângere nu trebuie să fie excesivă. De fiecare dată se va inspecta prezența inelului de cauciuc și integritatea acestuia. Deși alimentarea cu carburantul GPL este o operațiune simplă, trebuie luate câteva măsuri de prevedere:
- Opriți motorul în timpul alimentării și acționați frâna de mână ;
- Stingeți luminile și orice alt consumator electric aflat la bord;
  ATENȚIE ! NU fumați!
Din motive de bună funcționare a sistemului și de siguranță, rezervorul nu trebuie alimentat peste 80% din capacitatea nominală. Ex: un rezervor de 52 litri trebuie alimentat cu aproximativ 42-43 litri de GPL. Limitarea la această capacitate este realizată automat de multivalva care se află montată pe rezervorul de GPL.
Dacă  din diverse motive se realizează o umplere a rezervorului  GPL peste această capacitate, este recomandat de către producătorul instalației să nu lăsați vehiculul parcat în soare mai multe ore ; este indicat ca în acest caz să consumați excesul de carburant înainte de a parca autoturismul.
Perioada de valabilitate a rezervorului de GPL este în mod normal de 10 ani începând de la data producerii lui, dată care se află pansonată pe placa de identificare a rezervorului ;
După fiecare operaţie de revizie / reparaţie / vopsire / înlocuire de element de caroserie, a autoturismului este obligatorie verificarea sistemului de alimentare alternativă cu GPL într-o unitate service GPL autorizată RAR.
SFATURI ȘI RECOMANDĂRI
Pentru a obține cele mai bune rezultate din utilizarera sistemului de alimentare alternativă cu carburant GPL LANDI RENZO - OMEGAS, motorul vehiculului  dumneavoastră trebuie să fie reglat corespunzător indicațiilor constructorului și să fie supus în mod regulat programului specific de întreținere mecanică și electrică. În plus față de programul normal de revizii prescris de constructorul vehiculului, trebuie efectuate periodic următoarele:
la fiecare 15.000 km ;
-verificarea  etașeități sistemului GPL :
la fiecare 30.000 km ;
-verificarea instalației electrice a sistemului GPL :
la fiecare 30.000 km ;
-verificare multivalvei și a electrovalvei GPL:
la fiecare 30.000 km ;
-înlocuirea filtrului GPL-faza lichidă (electovalva):
la fiecare 15.000 km ;
-revizia regulatorului de presiune :
la fiecare 60.000 km ;
-înlocuirea rezervorului GPL : la fiecare 10 ani.
ATENȚIE !   La fiecare 5.000 km rulați pe gaz se recomandă efectuarea unui rulaj de 5-10 km pe benzină;
Pentru o bună funcționare a sistemului și pentru a preveni deteriorarea  pompei electrice de benzină mențineți o cantitate de benzină de 10-12L;
GPL are un miros specific care va ajuta să detectați  eventualele  scăpări de gaz . În cazul în care sesizați miros specific de gaz:
-puneți comutatorul în poziția “benzină”;
-opriți motorul;
-stingeți luminile;
-opriți orice alt consumator electric aflat la bord sau lângă vehicul ;
-nu fumați și nu aprindeți țigări /brichete/chibrituri;
îndepărtați de vehicul orice sursă  potențială de aprindere;
-izolați rezervorul de GPL prin închiderea robinetului ( R ) aflat pe multivalvă;
-după ce vă asigurați că mirosul de gaz nu mai persistă și că rezervorul de GPL a fost izolat ,vehiculul poate rula în siguranță  pe benzină;
-înainte de a reveni la funcționarea pe GPL  este obligatorie o revizie a sistemului  GPL;
-dacă mirosul specific de gaz persistă  chiar și după ce motorul a fost oprit  și rezervorul a fost izolat, contactați cea mai apropiată unitate  service din rețeaua autorizată;
ÎN CAZ DE ACCIDENT
Principalele măsuri de precauție sunt aceleași ca la orice alt vehicul care utilizează pentru propulsie numai benzină;
-acționați frâna de mână (parcare);
-opriți motorul (un sistem de securitate va întrerupe automat în acest caz fluxul de gaz spre motor);
-stingeți luminile și opriți orice alt consumator electric aflat la bord sau lângă vehicul;
-izolați rezervorul de GPL prin închiderea robinetului  ( R ) aflat pe multivalvă;
ATENȚIE !  Nu atingeți, nu loviți și nu demontați oricare dintre componentele sistemului de GPL, în mod special atunci când motorul este pornit sau luminile / ventilatorul sistemului de răcire sunt pornite.
Se interzice spălarea cu jet de apă a motorului sau componentelor instalației  GPL! Spălarea cu jet cu apă poate duce la deteriorarea componentelor sistemului de alimentare cu GPL.
Landi Renzo S.p.A., Proeco Gas Systems și Pro Gaz își declină orice responsabilitate pentru prejudicii și leziuni cauzate persoanelor și obiectelor generate de intervenții neautorizate asupra sistemului GPL.
Sistemul de alimentare alternativă cu GPL Landi Renzo Omegas, conform cu Certificatele de conformitate emise de Registrul Auto Roman - O.C.P.  București, titular S.C Proeco Gas Systems S.R.L. - Pitești, beneficiază de un termen de garanție de 24 de luni de la data montării pe autoturism, dar nu mai mult de 100 000 km sau de 4 000 ore de utilizare pe GPL pentru  autoturismele utilizate în interes personal și 12 luni dar nu mai mult de 30 000 km sau 1000 de ore de funcționare  pentru autoturismele utilizate în regim taxi, școală, distribuție și utilitare cu condiția îndeplinirii următoarelor:
Certificat de garanție
CLAUZE DE ACORDARE A GARANȚIEI
1. Elementele componente ale instalației și autoturismul pe care este montată instalația ,au datele de identificare  menționate în prezentul  CERTIFICAT DE GARANȚIE
2. Adaptarea Sistemului  de Alimentare Alternativă cu GPL conform Licenței și Certificatului 3865 reviziile periodice obligatorii,intervențiile și reparațiile ulterioare s-au realizat intr-un atelier autorizat RAR în acest sens la data efectuării acestora.
3. La data montajului ,autovehiculul are Inspecția Tehnică Periodică valabilă iar funcționarea pe benzină este conformă.
4. La Sistemul de Alimentare cu GPL a fost utilizat conform instrucțiunilor din Manualul  de Utilizare, fără a suprasolicita în mod nejustificat comenzile și protecțiile acestuia, cum ar fi: manevrarea excesivă a robinetului de sigilare de pe multivalvă, încercarea insistentă de a alimenta peste capacitatea admisă acționarea multiplă și exagerată a comutatorului  GPL chiar și cu motorul oprit, schimbarea siguranței fuzibile de protecție cu una având alte caracteristici, etc…
În acest sens este necesar ca utilizatorul să citească cu atenție Manualul de Utilizare și să confirme că este capabil să înțeleagă cum să utilizeze corespunzător sistemul de alimentare alternativă cu GPL ținând  cont de toate condițiile și avertismentele de utilizare, această condiție considerându-se îndeplinită la semnarea de primire a documentelor la montaj.
4.b La apariția oricărei disfuncționalități a sistemului GPL, utilizatorul s-a prezentat într-un interval rezonabil de timp la un service autorizat RAR și agreat de SC Proeco Gas Systems SRL înțelegând că până la remedierea defecțiunii să  utilizeze vehiculul numai pe benzină, evitând astfel agravarea defecțiunilor apărute precum și riscul producerii de accidente. Se consideră disfuncționalitate a sistemului, inclusiv depășirea în mod repetat a capacității normale de umplere a rezervorului  GPL caz în care este recomandat să se consume întreaga cantitate de combustibil GPL înainte de prezentarea la service și să se evite parcarea vehiculului imediat după alimentarea  cu peste 80% din capacitatea maximă a rezervorului GPL.
5. Defectele reclamante sunt defecte de fabricație care duc la imposibilitatea utilizării la parametri normali ai sistemului GPL. Nu se consideră defect uzura normală apărută datorită funcționării corecte a sistemului.
6. Vehiculul este în stare perfectă de funcționare pe benzină, îndeplinind în acest sens următoarele condiții:
6.a Vehiculul are Inspecția Terhnică Periodică valabilă și totodată corespunde din punct de vedere al emisiilor poluante conform omologării sale.
6.b Sistemul de admisie nu este deteriorat, filtrul de aer este corespunzător.
6.c Sistemul de aprindere este în bună stare de funcționare (bobina de inducție, fișele, bujiile, nu prezintă deteriorări sau uzură exagerată).
6.d Instalația electrică este perfect funcțională și nu prezintă improvizații (tensiune de încărcare este corectă, legături electrice ferme, capacitatea bateriei de acumulatori este corespunzătoare normelor impuse de constructor).
6.e Sistemul de răcire al motorului și toate componentele acestuia  (termostat, climatizare, ventilator sau GMV, pompă de apă) sunt în parametri normali de funcționare, nu prezintă pierderi, compoziția lichidului de răcire se înscrie în valorile recomandate de constructor.
7. Combustibilul utilizat este corespunzător, alimentarea realizându-se întotdeauna la stații autorizate, se exclude alimentarea din surse improvizate cum ar fi butelii de aragaz casnic ,instalații de încălzire, etc…
8. Disfuncționalitatea nu a apărut în urma / elementele defecte nu prezintă urme ale unei acțiuni mecanine, electrice sau termice dincolo de limitele normale de utilizare, stropirii cu vopsea, substanțe corozive sau adezivi, spălării cu jet de apă sau scufundării în lichide / detergenți.
9. Nu s-a intervenit asupra elementelor instalației GPL de către persoane neautorizate, componentele sistemului nu au fost demontate / remontate necorespunzător, nu lipsește nici un element din componența sistemului, toate intervențiile fiind efectuate corect.
10. Clientul are o declarație reală asupra înpejurărilor în care a apărut disfuncționalitatea, cunoscând faptul că o declarație mincinoasă atrage după sine pierderea garanției.
11. La solicitarea efectuării unei reparații în termen de garanție sunt prezentate următoarele documente în original: Certificatul de înmatriculare al vehiculului, prezentul  CERTIFICAT DE CONFORMITATE - corect completat cu tabelul de evidență al reviziilor periodice obligatorii în termen de garanție al sistemului GPL la zi, Declarația de Conformitate, actul de identitate al persoanei care se prezintă cu vehiculul iar în cazul în care acesta nu este proprietarul vehiculului și o împuternicire din partea acestuia.
ATENȚIE ! Utilizatorul are obligația să prezinte instalația completă montată pe vehicul. Reglarea / demontarea unuia din elementele componente de către persoane neautorizate poate produce avarierea gravă a vehiculului, rănirea persoanei neautorizate  care efectuează reglajul  / demontarea, avarierea clădirilor dar și pierderea garanției! În aceste  situații Producătorul sistemului  GPL / Montatoru / Unitatea Service nu răspund de pagubele și daunele cauzate. În cazul în care se observă funcționarea necorespuinzătoare a instalației, utilizatorul are obligația să se adresesze  unei Unități Service din lista anexată și să prezinte pentru constatare vehiculul în bună stare de funcționare pe benzină având montată instalația completă cu sigiile inițiale ; Certificatul de Garanție al sistemului  GPL; Declarația de Conformitate.
Uitatea Service este obligată să facă constatarea și să informeze Proeco Gas Systems despre cele constatate. Unitatea Service și  Proeco Gas Systems vor stabili cauzele incidentului semnalat și modul de soluționare al acestuia. Documentele solicitate vor fi pezentate în original, lipsa acestora conducând la pierderea garanției Producătorului sistemului  GPL a Montatotrului și a Unității Service de răspunderea privind prezenta garanție. Montatorul răspunde în solidar cu Producătorul sistemului GPL pentru pagubele provocate autovehiculului din cauza defectelor de fabricație ale produselor sale precum și de eventualele defecțiuni datorate unui montaj neconform pe vehicul ale componentelor sistemului GPL. Montatorul și Producătorul răspund de pagubele cauzate autovehiculului de neconformitatea montajului, reglajelor inițiale sau ulterioare precum și de calitatea lucrărilor de revizie, întreținere și reparație efectuate la cererea clientului.
AVERTISMENTE ȘI INFORMAȚII SUPLIMENTARE
Garanția nu acoperă:
-contravoloarea operațiunilor periodice de revizie, întreținere, service și reglaj precum și orice alte elemente considerate ca fiind articole consumabile (elemente de cauciuc, siguranțe fuzibile, filtre, etc…). Legea 449/2003 art. 26 (în viguare 01/01/2007);
-pierderile materiale generate de neutilizarea vehiculului în timpul garanției;
-cheltuielele efectuate pentru refacerea stării de sănătate generate de nerespectarea instrucțiunilor de utilizare, întreținere necorespunzătoare sau de utilizarea produsului dincolo de limitele normale.
ATENȚIE ! Utilizatorul are obligația să verifice înscrierea completă în prezentul Certificatul de Garanție a datelor de identificare a vehiculului, instalației și atelierului montator și să verifice corectitudinea înscrisurilor efectuate, inclusiv la reviziile periodice obligatorii.
Sistemul de alimentare alternativă cu GPL conform cu Certificatele de Conformitate respectă condițiile stipulate în:
-RNTR 4- ORDINUL nr. 2135 din 8 decembrie 2005 al ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului pentru aprobarea Reglementărilor privind omologarea și certificarea produselor și materialelor de exploatare utilizate la vehiculele rutiere, precum și condițiile de introducere pe piață a acestora .
-RNTR 6 - ORDINUL nr. 229 din 8 septembrie 2003 al ministrului transporturilor, construcțiilor și turismului pentru aprobarea Reglementărilor privind modificarea sistemelor de alimentare a motoarelor autovehiculelor care au fost omologate pentru circulația pe drumurile publice din România cu un anumit carburant prevăzut de constructor pentru funcționarea și cu gaze petroliere lichefiate (GPL) și autorizarea agenților economici  care execută montarea, reviziile tehnice și repararea instalațiilor de alimentare a motoarelor cu GPL.
ATENȚIE ! Rezolvarea problemelor apărute în perioada de garanție a produsului trebuie să respecte termenii și condițiile impuse de:
- ORDONANȚA nr.21 din 21 august 1992 privind protecția consumatorilor republicata în M.Of. nr. 75/23 martie 1994 și în M.Of.nr. 208/280 mar. 2007
- LEGEA nr.449 din 12 noiermbrie 2003 privind vânzarea produselor și garanțiile asociate acestora republicată în M.Of.nr. 347/6 mai 2008.
ATENȚIE ! Nu este permisă utilizarea sau acționarea comenzilor Sistemului de Alimentare cu GPL de către copii sau persoane cu dezabilităţi mentale și nici de către persoane care nu au citit și înțeles  Manualul de Utilizare al acestuia .
Pro Gaz
Experți din pasiune
Arie rezervată
Echipamente GPL